Mediatransformasie dek die tafel vir ’n nuwe
joernalistiek

J.D. Froneman

Departement Kommunikasie
Potchefstroomse Universiteit vir CHO
POTCHEFSTROOM

Abstract

Media transformation sets the scene for a new journalism

Since 1993 the South African media have been going through a period of
Sundamental transformation. This process has resulted in a phenomenon of
black journalists and whites with credentials as anti-apartheid activists,
moving into senior editorial positions at the South African Broadcasting
Corporation (SABC) as well as at newspapers. This article briefly
describes the said transformational steps within the framework of existing
media models, inter alia the developmental, social-responsibility and
democratic-participatory models. Journalism covering the arts, culture
and literature is thereby placed within a broader media context. 1t is
concluded that the dominant media model(s) will determine the kind of
Journalism we can expect in future.

1. Inleiding

Die plaaslike massamediabedryf word wesenlik beinvloed deur die transformasie-
prosesse wat die Suid-Afrikaanse samelewing die afgelope jare ingrypend
verander. Die media is egter nie net 'n onderafdeling van dié polities-sosiale
konteks nie; dit het ook sy eie dinamika wat die medialandskap stuk vir stuk
transformeer, met gevolge vir onder meer die politiek en kultuur.

Die veranderinge op die terrein van die openbare uitsaaibedryf én by pers-
maatskappye dateer van voor die eerste nie-rassige demokratiese verkiesing in
April 1994, Sedertdien is teen ’n versnelde tempo aandag gegee aan sleutel-
kwessies soos swart bemagtiging, wat op sigself vele fasette het. In alle geval is
die media in *n hoogs vloeibare situasie en kan nog groot veranderinge te wagte
wees (Johnson, 1997). Wat die gevolge van di¢ veranderinge alles inhou, is nog
nie heeltemal duidelik nie, maar begrip van die veranderinge is wenslik en
moontlik. In die lig daarvan kan die ontwikkeling van joernalisticke dekking van
die kunste, letterkunde en taalkwessies verstaan word en gepoog word om dit in
terme van bestaande mediatipologieé te begryp.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 199



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

In hierdie artikel word gevolglik die volgende aspekte betrek:

¢ Die onderliggende normatiewe mediamodelle wat tans in die Suid-Afrikaanse
media funksioneer, word beskryf.

¢ ’n Oorsig word gegee van wat reeds in en deur die uitsaai- en persbedryf
gedoen is om gestalte aan die nuwe bedeling te gee.

¢ Aandag word geskenk aan die onafgehandelde mediatransformasieagenda(s).

Onderliggend aan bogenoemde is die vraag of en hoe nuwe eienaarskap en
beheer, diverser redaksies, druk op sirkulasie-, kyk- en luistersyfers, asook ’n
algemene kultuur van vryheid van spraak die media se hantering van Kuns,
letterkunde en taalkwessies gaan beinvloed.

Vanweé die genoemde doelwitte en aard van die onderwerp wat in hierdie artikel
bespreek word, word ’n kwalitatiewe beskrywing en analise van onlangse
ontwikkelinge aan die hand van genoemde mediamodelle beoog. Daar word
noodwendig sterk op koerantberigte en tydskrifartikels staatgemaak - ’n
benaderingswyse wat die aktuele aard van die onderwerp benadruk. Die doel is
egter nie om ’n inhoudsanalise van beriggewing, artikels en resensies te gee nie,
maar slegs om die konteks te probeer skets waarbinne onder andere nuus-
redaksies funksioneer.

2. ’n Reénboogmedia?

Het Suid-Afrika — wat in euforiese oomblikke die reénboognasie genoem word —
reeds "n reénboogmedia? Of is hy op pad daarheen? Uit die transformasiestappe
wat in hierdie artikel beskryf word, is dit duidelik dat ’n nuwe mediabedeling wel
die eis van ’n polities-transformerende Suid-Afrika is en dat substansiéle
vordering reeds op dié¢ weg gemaak is.

Hoewel die uiteindelike mediaopset nie met stelligheid voorspel kan word nie, is
dit so dat die wyse waarop nuus en menings in die media weerspieél word (en in
die toekoms weerspieél sal word), grootliks sal afhang van die heersende
mediamodel(le). ’n Mediamodel of kombinasie van -modelle verteenwoordig
immers ’n bepaalde lewens- en wéreldbeskoulike standpunt en bepaal uiteindelik
die nuuswaardes en -voorkeure van die media. Samevattend: die inhoud van die
media word bepaal deur die waardebelaaide keuses wat deur mediapraktisyns
gemaak word. Dit is dus nodig om aandag aan hierdie waardes te skenk.

Die belangrikste normatiewe mediamodelle wat tans in Suid-Afrika funksioneer
en wat saam vorm aan die nuwe medialandskap gee, kan kortliks aan die hand
van McQuail (1989:111-123) soos volg beskryf word:

200 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

2.1 Die ontwikkelingsmodel

Versoening en nasiebou sit na aan die hart van die Mandela-regering se beleid
(Green, 1997). Tog is die nasiecboukonsep en sy implikasies vir die media nog
nie duidelik uitgespel nie. ’n Analise van die nasiebougedagte as sodanig toon
egter aan dat dit duidelike parallelle met die ontwikkelingsmediamodel het en ’n
vorm van nasionalisme verteenwoordig (Froneman & De Beer, 1993). McQuail
(1989:121) stel die nasiebougedagte soos volg: “The one thing which gives most
unity to a development theory of the media is the acceptance of economic
development itself (thus social change), and often correlating ‘nation-building’, as
an overriding objective.”

Meer in die besonder behels dié tipiese Derdewéreldmodel onder meer dat van
die media verwag sal word om aandag aan die volgende sake te gee:

¢ Die bevordering van die “nasionale taal en kultuur”
¢ ’n Fokus op positiewe nuus
e Spesiale aandag aan nuus uit ander ontwikkelende lande

Uitsprake deur pres. Mandela, adj.pres. Thabo Mbeki en ander swart woord-
voerders dui daarop dat die ontwikkelingsmodel (met sy ingeboude nasiebou-
element) sterk voorgestaan word (Tugwana, 1996; Mandela, 1996; Ogan,
1997). Hoewel hierdie model op die oog af onskuldig lyk, moet gelet word op sy
outoritére wortels. In terme van die ontwikkelingsmodel het die staat die reg om
beperkings op die media te plaas. Verder kan die staat (in die belang van
ontwikkeling of nasiebou) sensuur, subsidies en selfs regstreekse beheer
regverdig. Kortom, dié model duld nie kritiek nie, hoewel dit nie noodwendig
altyd openlik gesé word nie. (Die president van die ANC se vroueliga, Winnie
Madikizela-Mandela, se uitsprake in dié verband is ’n uitsondering [vgl. SAUK,
1997].)

Die ontwikkelingsmodel vorm in ’n mate die teenpool vir die konfrontasie-
sockende joernalistieck wat dikwels nog in diec Weste aangetref word. Die
ontwikkelingsmodel eis in elk geval “lojaliteit”, soos dié wat pres. Mandela van
swart joernaliste geéis het (Misa, 1997:41).

Of ons op pad is na 'n volledige ontwikkelingsmodel, sal die tyd wel leer. Van
onmiddellike belang is dat die Suid-Afrikaanse media ook eienskappe van ander
modelle toon, in die eersvolgende geval juis ook as ’n resultaat van die politieke
grondverskuiwing wat die land die afgelope jare ondergaan.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 201



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

2.2 Demokraties-deelnemende model

Dié model — met sy klem op deelname aan die demokratiese prosesse deur alle
individue, groepe en subgroepe (McQuail, 1989:121-122) — word veral ge-
manifesteer in die oopstelling van die luggolwe, soos hieronder beskryf word.
Daardeur is aan ’n groot verskeidenheid taal-, kulturele en ander groepe die reg
gegee om via gemeenskapsradiostasies hul vryheid van spraak te beoefen.

Dié tuisbedryf-radiostasies plaas dikwels groot klem op interaksie met hul
luisteraars. Vandaar die uitnodigings deur radiostasies dat luisteraars van hulle
moet laat hoor of koerante (onder meer The Star en Beeld) wat kanale skep
waardeur luisteraars kan “terugpraat”. Dié oper benadering vloei regstreeks
voort uit die mediagebruiker se “reg tot toegang”. Professionaliteit word nie as
eerste vereiste gestel nie. Die media is immers, aldus dié benadering, te belangrik
om dit bloot aan professionele mediamense oor te laat (vgl. ook Pahad, 1993).

Die desentralisering van die media is ook in pas met dié benadering. Daarom pas
die SAUK se poging tot desentralisasie netjies hierby in, hoewel fmansiéle
beperkinge die volledige uitvoering daarvan in die wiele kan ry.

Die aandrang op 'n meer verteenwoordigende pers (wat eienaarskap, redaksies en
inhoud betref) kan eweneens in terme van hierdie model se uitgangspunte
verstaan word.

2.3 Sosiale-verantwoordelikheidsmodel

Dié Westerse benadering tot die pers het deur die jare veral neerslag gevind in die
hoofstroompers. Formeel gespioke, word in terme van dié model klem gelé op
die volgende aspekte:

¢ Die media se verantwoordelikhede teenoor die samelewing, maar terselfdertyd
die media se reg om homself te reguleer

* Professionaliteit, akkuraatheid en “objektiwiteit”
¢ Pluralisme, oftewel die weerspieéling van verskillende menings

¢ Die aanvaarding van markkragte se werking,

Met die kritiek wat teen die ou kapitalistiese persbedeling uitgespreek is, word
belangrike beginsels van die sosiale-verantwoordelikheidsmodel verwerp — of
dan ten minste afgewys as ontoereikend in die praktyk. Vandaar dan ook die
stappe wat gedoen is om die deur kapitalisme gevestigde status quo oor
eienaarskap fundamenteel te verander, soos hieronder beskryf word. Desondanks
funksioneer die hoofstroompers in Suid-Afrika nog steeds grootliks in terme van
hierdie model. Die klassieke standpunte oor vryheid van spraak (wat deur die

202 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

jare deur die hoofstroompers verdedig is) vind juis ook neerslag in die Handves
van Menseregte.

2.4 Samevatting

Die Suid-Afrikaanse media kan op die oog af in terme van veral bogenoemde drie
mediamodelle verstaan word: teen die agtergrond van die modeile val die kiem op
onderskeidelik opbouende nuus, toeganklikheid en verantwoordelike on-
afhanklikheid.

Daarmee word gesé dat daar ’n kombinasie van normatiewe uitgangspunte
werksaam is wat mekaar nie noodwendig uitsluit nie. Al die uitgangspunte moet
in die oog gehou word wanneer die transformasie van die media vervoigens in
groter detail ondersoek word.

3. Transformasiestappe in die uitsaaibedryf

’n Hele aantal stappe is reeds gedoen om die Suid-Afrikaanse media te omvorm.
Die media is egter nie heterogeen nie; ’n verskeidenheid uiteenlopende historiese,
tegnologiese, wetlike, finansiéle, emosionele en normatiewe faktore moet daarom
verdiskonteer word wanneer oor mediatransformasie gepraat word. Dat nie alle
roispelers dieselfde motiewe en einddoelwitte het nie, is voor die hand liggend.
En dat dit op verskillende wyses in joemalisticke produkte neerslag gaan vind,
spreek eweneens vanself — behalwe natuurlik as ’n totalitére bewind dié
diversiteit in die kiem smoor.

Daar moet dus duidelik in gedagte gehou word dat die vitdrukking “transformasie
van die media” misleidend kan wees. Dit beteken nie dieselfde vir alle
betrokkenes nie. Vandaar ook die afsonderlike bespreking in hierdie artikel van
die belangrikste rolspelers in die elektroniese media (of uitsaaibedryf) en die
tipomedia (pers en tydsknfte).

3.1 Die openbare uitsaaimedia

Sedert 1936 is die uitsaaiwese, in terme van die Radiowet, deur die Suid-
Afrikaanse Uitsaaikorporasie gedomineer (vgl. De Villiers, 1993:128-140).
Sedert 1948 het dié¢ dominansie saamgehang met die rol van die Afrikaner-
Broederbond in die openbare lewe (vgl. Meyer, 1984:103-159; Wilkens &
Strijdom, 1980:123-129).

Die transformasie van die uitsaaiwese voor en veral na die 1994-verkiesing, was
waarskynlik een van die land se opvallendste transformasieverskynsels
(Froneman, 1992). Die proses het egter ook ander manifestasies opgelewer wat
’n impak op die kulturele lewe in die algemeen het of kan hé.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 203



Mediatransformasie dek die tafel vir ‘n nuwe joernalistiek

3.1.1 Die SAUK

Die aanstelling in 1993 van ’n nuwe, swart oorheersde SAUK-raad onder
voorsitterskap van Ivy Matsepi-Cassaburi (nou ANC-premier in die Vrystaat),
asook die aanwys van Zwelakhe Sisulu as uitvoerende hoof, het aangedui
waarheen die nasionale uitsaaier sou beweeg. (Sisulu is naamlik oud-redakteur
van die “alternatiewe” of “progressiewe” New Nation [kyk Louw & Tomaselli,
1991:5-14; Jackson, 1993: 46-69] en seun van die ANC-leiers Walter en
Albertina Sisulu.)

Verlede jaar is gekenmerk deur die hernoeming en herlansering van die SAUK se
TV-kanale en radiostasies, maar met twyfelagtige finansiéle sukses (vgl.
Moerdyk, 1997, Comelissen, 1997a). ’n Verlies aan kykers en daarmee saam
advertensie-inkomste asook lisensiegelde, het die SAUK erg geknou (vgl.
Thornycroft, 1997a; The Citizen, 1997-03-13;, Engelbrecht, 1997, Gqubule,
1997).

Die vinnige transformasie van die SAUK - wat selfs kritiek van die linksgesinde
Mail & Guardian (1997-03-14/19) ontlok het — het veral Afrikaanssprekende
kykers aanstoot gegee (vgl. Moerdyk, 1997, Patten, 1995; Froneman, 1994).
Afrikaans is nie net drasties op TV ingekort nie, maar Engels is — in pas met die
nasiebougedagte — deur die SAUK tot de facto nasionale taal verhef. ’n Groot
aantal van die beste (blanke) uitsaaiers het met vervroegde pensioen of pakkette
uit diens getree en steeds groter druk is op die ou Afrikaanse radiodiens (nou:
radiosondergrense of RSG) geplaas (kyk Comelissen, 1997b; Golding-Duffy,
1997a).

Aan die ander kant is onderneem om meer geld beskikbaar te stel aan radiostasies
wat in swart tale uitsaai, hoewel die uitsaaitale deur die bank nie meer in die
radiostasies se name gereflekteer word nie. Verder word nie-moedertaal-
sprekendes asook gekleurde moedertaal-Afrikaanssprekendes nou gereeld op
sowel SAfm (die ou Engelse diens) en radiosondergrense gehoor. Dit, tesame
met belangrike programaanpassings, het die kulturele, godsdienstige en politicke
perspektiewe van die ou vlagskip-radiostasies 'n fundamentele verskuiwing laat
ondergaan: konserwatiewe, “Eurosentriese”, Christelike voorkeure het plek
gemaak vir Afrikagerigtheid, multikulturaliteit en lugtyd vir alle godsdienste,
hoewel daar steeds sensitiwiteit is oor byvoorbeeld musiek wat kan aanstoot gee
- maar dan met “nasiebou” as norm (vgl. Misa, 1997:34).

Enkele voorbeelde op die ou Afrikaanse Diens, nou radiosondergrense (let ook
die vreemde skryfwyse) val op: die program Die taal wat ons praat (Radio Suid-
Afrika) het plek gemaak vir Die tale wat ons praat (radiosondergrense), Alle
volke loof die Here het geword Loof die Here. Luisteraars kry nou self twee
maal per dag geleentheid om op RSG hul eie menings te gee — in teenstelling met

204 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

die ou propagandistiese Sake van die dag van weleer. Anti-establishment-
kunstenaars soos Koos Kombuis en Johannes Kerkorrel word gereeld gespeel,
byna asof die breuk met die Broederbondverlede daarmee bevestig moet word.

Onderliggend aan genoemde veranderinge is die uitgangspunt dat die ou uitsaai-
bedeling apartheid gedien het. Die SAUK se nasionale redakteur: nuus en
aktualiteit, Franz Kruger, stel dit soos volg: “... the stations were set up to serve
cultural identities defined by apartheid: one homeland, one radio station. We’re
saying we want to use languages as vehicles to speak to listeners about the whole
country and the world, not to lock them into a particular cultural identity”
(Kiugei, 1595).

Die konsekwensies van dié standpunt kan ironies genoeg moontlik juis weer tot
’n nuwe polities-korrekte steriliteit aanleiding gee wat (ou) luisteraars van die ou
“kultuursenders” toenemend sal laat wegdryf (vgl. Patten, 1995). Hoe ook al, die
SAUK pgee mediagewys die sigbaarste praktiese gestalte aan die nasiebou-
gedagte. Die SAUK se eertydse voorsitter, Matsepe-Casaburri, het immers
aangedui dat die SAUK ’n rol het in die daarstelling en uitbou van ’n “vision and
a whole new value-system” (vgl. Froneman, 1993a; 1996).

Hoewel genoemde veranderinge in sommige opsigte bevrydend is, kan die
liefhebber van die kunste en letterkunde nie anders nie as om realiteite soos die
onttrekking van ’n noodsaaklike subsidie aan die ou Nasionale Simfonie-orkes en
die stroom van twyfelagtige Amerikaanse TV-programme op te let nie. Gebrek
aan geld vir plaaslike programme van kulturele gehalte en die bevordering van
oppervlakkige Amerikaanse kultuur via goedkoop situasieckomedies is dus twee
wesenlike gevolge van die transformasieproses — al was dit nie so bedoel nie.

3.1.2 Gemeenskapsradiostasies

Waar TV en radio doelbewus uit ou raamwerke wegbreek, wil sommige gemeen-
skapsradiostasies juis 'n mate van geborgenheid bied — ’n funksie wat tot nou toe
in 'n mate deur die plaaslike gedrukte media vervul is (Froneman, 1995).

Die Onafhanklike Uitsaai-owerheid (OUO) het aan sowat ’n honderd gemeen-
skapsradiostasies lisensies toegestaan, 'n belangrike eerste stap in die oopstelling
van die radioluggolwe vir instansies buite die SAUK (vgl. Sewlal, 1996).
Daardeur is die geleentheid aan veral kleiner kulturele en godsdienstige
gemeenskappe gegee om “met hulself te praat”. Die demokraties-deelnemende
model vind nérens duideliker neerslag nie.

Gemeenskapsradiostasies is *n verruiming van die demokrasie — al is dit net in
soverre vryheid van spraak gekonkretiseer word deurdat die reg op spesifieke
kulturele behoeftes bevestig word. En dié behoeftes strek van die township-

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 205



Mediatransformasie dek die tafel vir ’n nuwe joernalistiek

kultuur van Soweto (soos gehoor op die Voice of Soweto) tot die meer
tradisionele Boere-Afrikanerkultuur van Radio Pretoria en Overvaal Stereo (die
ou Koppies Stereo). Hier is nie soseer sprake van sofistikasie nie, maar daar
word letterlik aan behoeftes op voetsoolvlak voldoen.

3.1.3 Onafhanklike uitsaaiers

’n Belangrike faset van die transformasie van die luggolwe is die toestaan van
lisensies aan onafhanklike kommersiéle radiostasies en die verkoop van verskeie
van die SAUK se winsgewende streekmusiekstasies (onder meer Jakaranda,
Oranje, Hoéveld en Goeie Hoop).

Met die aanvaarding van aanbiedings vir genoemde musiekstasies het die QUO
noukeurig daarop gelet om nie aan gevestigde blanke persbelange 'n beduidende
staanplek te gee nie, maar eerder aan swart bemagtigingsgroepe of groepe wat
vaste ondernemings gegee het om voorheen verontregtes te bemagtig (Mail &
Guardian, 1997-03-14/19). Daardeur is die diversiteit van media-eienaarskap
bevorder.

Diversiteit het ook hoog op die prioriteitslys van die QUO gestaan by die toeken
van “nuwe” FM- en mediumgolffrekwensies aan ’n aantal ander instansies. Waar
die verkoop van gevestigde SAUK-musiekradiostasies weinig hoorbare ver-
anderinge beloof (vgl. Sewlal, 1996), verteenwoordig die koms van spesialis-
stasies soos Classic FM, Kaya FM, Y-fm, Punt op Mediumgolf en Radio P4 ’n
totaal nuwe radiodimensie in Suid-Afrika. Dit kan net ’n positiewe bydrae lewer
tot kulturele verdieping, gesonde diversiteit, die nodige spesialisasie en die
bewuste bevordering van die plaaslike musiekbedryf (vgl. Seaton, 1997).

3.1.4 M-Net

In teenstelling met bogenoemde, verskaf die betaalkanaal M-Net steeds suksesvol
’n kombinasie van rolprente, sport, ligte komedie en oppervlakkige vervolg-
dramas aan sy miljoene plaaslike kykers. ’n Belangrike tegnologiese vernuwing
die afgelope jare was die instelling van ’n sateliettelevisiediens, waardeur ook ’n
groot getal oorsese TV-kanale en radiostasies vir intekenare toeganklik geraak
het.

M-Net het programgewys geen transformasie ondergaan nie, maar sy trefferreeks
“Egoli” is steeds ’n baken van ongeforseerde meertaligheid en veelrassigheid en
is (behalwe vir sy onbetwiste kommersiéle sukses) op sigself 'n sosiaal-politiese
statement in die nasiebou-idoom. Belangriker was M-Net se pogings om via
aandele-uitgifte swart aandeelhouding aan te moedig. Die swart oorname van
Times Media en die samevoeging van Kagiso en Perskor se belange (kyk
hieronder) het outomaties ook aan swart mense ’n substansiéle aandeel in M-Net

206 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

besorg aangesien dié groepe saam met Naspers en die ou Argusgroep die stigters
en hoofaandeelhouers in M-Net was.

In die lig van M-Net se programinhoud, wat gemik is op die bevrediging van
kykers se behoefte aan ligte vermaak, kan programgewys ’n beperkte bydrae tot
die dekking van die kunste en letterkunde van dié¢ kanaal verwag word.
Selektiewe borgskappe kan die persepsie dat M-Net uitsluitlik op verstrooi-
vermaak ingestel is, egter in ’n mate wysig.

4. Die pers

Anders as die elektroniese media wat dekades lank deur die staatsbeheerde
SAUK oorheers is, het die pers in Suid-Afrika 'n lang geskiedenis van
onafhanklikheid. Die gebrek aan genoegsame diversiteit, veral ook wat die
eienaarskap van belangrike koerante betref, is egter 'n aspek wat in die afgelope
tyd aanleiding gegee het tot ingrypende transformasiestappe.

4.1 Die ou mynhuis-beheerde Engelstalige pers

Die Engelstalige pers in Suid-Afrika is bykans 'n eeu lank beheer deur twee groot
persgroepe met hul wortels in die kapitalistiese mynbedryf (Neame, 1956,
Mervis, 1989; Louw, 1993a:159-180). Die Argus- en Times Media-groepe se
oorheersing van die Engelstalige dagblad- en naweekpers kon nie in die nuwe
bedeling gehandhaaf word nie en is nou inderdaad op ’n pad van fundamentele
transformasie geplaas.

4.1.1 Independent Newspapers

Die ou Argusgroep (uitgewer van onder meer The Star, Cape Argus en Daily
News) is op die vooraand van die 1994-verkiesing deur Anglo-American aan die
Ier Tony O’Reilly se Independent Newspapers verkoop (Efrat, 1996). In-
vestering deur swart bemagtigingsgroepe 1s vorentoe moontlik, maar Independent
meen dat enige sodanige transaksies teen markwaarde gesluit moet word (Fallon,
1997a). Die huidige eienaar sal ten minste 60% van die aandele behou — dis te sé
as ’n buitelandsbeheerde maatskappy soos Independent toegelaat gaan word om
dit steeds te doen.

Intussen probeer Independent om ’n omvangryke, radikale interne transformasie-
program te implementeer wat daarop gemik is om die groep van sy geskiedenis te
ontworstel en op ’n “soliede nuwe Suid-Afrikaanse fondament” te wvestig
(Johnson, 1997, Fallon, 1996a). Dit beteken onder meer die identifisering en
opleiding van swart en vrouejoernaliste met die oog op die bevordering tot senior
posisies (Tsedu, 1996).

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 207



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

Independent het reeds ’n gekleurde dagbladredakteur, Moegsien Williams, aan-
gestel. Hoewel simbolies belangrik, is dié en ander aanstellings maar die begin.
Williams (1995) merk byvoorbeeld op: “Transformation must cover the creation
of paths for messengers and receptionists ... Transformation also means white
colleagues must finally realise that the social pages should cover more than Sea
Point weddings ... Transformation must redefine the news ...”

Nog ’n resente voorbeeld is die aanstelling van die betreklik jong Shaun Johnson
met sy agtergrond in die alternatiewe pers as redakteur van The Argus, die
heroeming van dié blad tot Cape Argus, en ’n gepaardgaande tipografiese
vernuwing (kyk Johnson, 1996). (Johnson is intussen nogmaals bevorder — tot
redaksionele direkteur van Independent, en Williams is in sy plek van die Cape
Times na die Cape Argus oorgeskuif.)

Ondanks die vernuwing by Independent sukkel verskeie van sy dagblaaie met pap
sirkulasiesyfers. Die ou Argus-vlagskip, The Star, verkoop vandag bykans 30%
minder as drie jaar gelede (sowat 156 000 per dag), terwyl die Cape Times
presies die helfte soveel eksemplare per dag verkoop as sy ou konkurrent, Die
Burger (51 000 teenoor 102 000) (Golding-Duffy, 1997b).

Simbolies van Independent se poging om homself as *n maatskappy vir die nuwe
Suid-Afrika te herposisioneer, is sy kollektiewe boetedoening voor die Waarheid-
en Versoeningskommissie oor die rol van die groep se koerante in die apartheids-
jare (kyk Morris, 1997). Die bekentenis dat nie alles moontlik gedoen is om
apartheid te bestry nie, is deur sommige kritici as onvoldoende getipeer (vgl.
Harber, 1997, Berger, 1997). Verskeie van die ou Argusgroep se vurigste anti-
apartheidsredakteurs het ook die boetedoening verwerp, maar juis gewys op hul
rekord van opposisie teen apartheid (Golding-Duffy, 1997¢, O’Malley, 1997,
Gibson, 1997). (Rex Gibson, ’n gewese redakteur van die Rand Daily Mail, is
deur sy vorige maatskappy, Times Media Ltd, gevra om vir dié groep ’n
voorlegging oor bogenoemde saak voor te berei [Thomycroft, 1997b]).

Dié openbare meningsverskil, waaraan heelwat ruimte in onder meer The Sunday
Independent afgestaan is, het die fundamentele verskille tussen die ou liberale en
nuwe radikale op die voorgrond geplaas (vgl. ook Williams, 1997). Die feit is dat
die ou liberale se tyd uitgedien is, hoe vurig hulle ook al, in terme van die sosiale
verantwoordelikheidsmodel, binne die wet teen apartheid gestry het.

’n Belangriker kwessie is hoe nuwe redakteurs se nuusagendas — ook wat die
kunste en letterkunde betref — gaan lyk. By The Star is *n nuwe redakteur vir die
Tonight!-bylae aangestel en beywer hy en sy eweknie by The Sunday
Independent hulle opsigtelik vir ’n radikaal nuwe kyk op die kunste en
kultuurlewe. Dié kyk is egter nie vry van ’n belangekonflik nie. Van Graan

208 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997.199-220



J.D. Froneman

(1997) vra byvoorbeeld of die kunsredakteur van The Sunday Independent,
Robert Greig, se skryf van ’n toespraak vir adj.pres. Mbeki pas by die werk van
’n joernalis. En verder: “... a cursory reading of some of Greig’s recent articles
in The Sunday Independent and the Star Tonight reflect a generosity and an
uncritical sympathy towards the department (van Kuns, Kultuur, Wetenskap en
Tegnologie — JDF) not exactly consistent with the critical thoroughness of the
articles he has written on other matters.”

Hierteenoor skryf Bunsee (1997) dat Greig en Darryl Accone (redakteur van The
Star Tonight) nuwe vensters oopmaak waarby almal baat sal vind. Hy voeg
betekenisvol by: “The democratic transformation means more than leaving the
hideous past behind and creating a culture of human rights. It means a cultural
revolution ... Ultimately culture as art, literature, philosophy, etc. has a deeper
and longer lasting role to play than politics. It is what defines civilisation”,

Benewens bogenoemde bydraes publiseer The Sunday Independent ook ander
intellektueel stimulerende artikels (vgl. ook Hamersma [1997] en Mbeki [1997]
se plasing van die kunste binne ’n nasieboukonteks), asook ’n boekeblad waar
resensies gereeld gelewer word deur gewese anti-apartheidsaktiviste soos Jeremy
Cronin, ’n leiersfiguur in die SA Kommunistiese Party.

Maar uiteindelik bereik The Sunday Independent ’n relatief klein, selektiewe
leserskorps (vgl. Golding-Duffy, 1997b). Op ’n prominenter verhoog sal mark-
kragte vinnig klaarspeel met sulke joernalistiek; dit is veel moeiliker om trans-
formasiekuns en -kultuur op te dis aan (konserwatiewer) koerantlesers wat nog
die ruggraat van sommige koerante se sirkulasies vorm. Maar ook dié realiteit
kan metterwyl verander, veral as die regering “polities-korrekte” koerante met
subsidies sou help, soos wat die ontwikkelingsmodel toelaat.

Die daarstelling van ’n subsidiestelsel wat die gewaande en werklike een-
sydighede in die mediabedryf moet help regstel, is juis deel van die
onafgehandelde agenda vir sommige voorstanders van mediatransformasie
(Mazwai, 1995; Louw, 1993b:105-107; kyk ook Lascaris, 1993:147-153 en
Louw, 1993¢:154-158). Dat so ’n stelsel hoogs kontroversieel sal wees, spreek
vanself, maar is nie heeltemal vergesog nie. Dit word juis voorgehou as ’n
manier om ’n regverdiger, verteenwoordigender media daar te stel en pas in binne
’n ontwikkelingsmodel.

4.1.2 Times Media Ltd.

Anders as by die Argusgroep se oorname, is Times Media Ltd in 1996 aan ’n
swart bemagtigingsgroep onder leiding van Nthato Motlana en Cyril Ramaphosa
verkoop (Efrat, 1996). Die National Empowerment Consortium verteenwoordig
vyftig swart ondemnemings en vakbonde en beheer nou die land se grootste

Literator 18(3) Nov. 1997.:199-220 ISSN 0258-2279 209



Medjatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

koerant, die Sunday Times, asook verskeie ander koerante en tydskrifte. Swart
eienaarskap van dié groep word nou vasgemessel deur die beskikbaarstelling van
aandele aan gewone swart mense (Fallon, 1997b).

Wat die presiese effek van die nuwe swart eienaarskap op die inhoud van die
publikasies gaan wees, is reeds duidelik by byvoorbeeld die Sunday Times. Die
nuusagenda, joernaliste en gasskrywers weerspieél reeds veel meer die Suid-
Afrikaanse bevolking as vroeér. Maar dat daar selfs meer swart mense in senior
redaksionele en bestuursposisies gaan kom, kan te wagte wees. Vir dié doel het
die Sunday Times ’n werwingsveldtog en mentorstelsel in werking gestel
(Addison, 1996).

Intussen sukkel die Sunday Times om sy sirkulasie te behou. Van ’n hoogtepunt
voor die 1994-verkiesing van ver bo die 500 000 het die blad nou tot sowat
458 000 teruggesak (Golding-Duffy, 1997b). Of die blad se nuwe, sterker
tipografie 'n effek op die sirkulasie gaan hé, val te betwyfel. Dit het nie by die
koerante in die Independentstal gebeur nie.

Daar kan wel aanvaar word dat die “verswarting” van koerante se nuusagendas
geen bydrae gaan lewer tot die behoud van tradisionele blanke koerantlesers nie,
hoewel dit kwalik die doel van transformasie is. Tog is dit ook 'n werklikheid
dat koerante waarin daagliks klem gelé word op enersyds “regstellende” optrede
en swart bemagtiging, en andersyds die stelselmatige inkrimping van blanke mag
en geleenthede op alle samelewingsterreine asook die gepaardgaande verlies aan
geborgenheid, geen resep kan wees vir sirkulasiebehoud onder blankes nie —
behalwe as die koerante (soos in die geval van Die Burger) bastions van verset
teen geinstitusionaliseerde neo-rassisme word.

’n Sleutelkwessie is dus of ou “blanke” Engelstalige koerante (wat lank reeds
substansi€le persentasies swart leser gehad het) omvattend kan transformeer
sonder om blanke lesers en advertensiesteun te verloor alvorens daar genoeg
plaasvervangende swart lesers is. Die Daily Dispatch van Qos-Londen het
gewys dat dit wel gedoen kan word — maar dan alleen op ’n versigtige wyse
waardeur doelbewus gepoog word om bestaande lesers nie te skok nie (Golding-
Duffy, 1997d).

Patten (1995) stel die dilemma heel pertinent aan die orde deur uit te wys dat
koerante oor die algemeen redakteurs het wat rasgewys reeds die meerderheid
van hul lesers verteenwoordig. Hy waarsku dat om ’n swart redakteur met *n
ander waardestelsel (en dus ook ’n ander nuusagenda, nuuswaardes en sin vir wat
nuuswaardig is — JDF) aan ’n oorwegend blanke gehoor op te dring die einde van
so ’n publikasie kan beteken (vgl. ook Fallon, 1996a).

210 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

As egter saam met die Mail & Guardian se nuwe redakteur aanvaar word dat
inligting nie-rassig is (Reeves, 1997), en/of dat kuns juis ’n kleefmiddel kan wees
(Hamersma, 1997), en/of dat 'n nuwe Suid-Afrika juis via die saambind van sy
vele kulture tot stand kan kom (Mbeki, 1997), kan die kunsbladsye juis ’n
saamkomplek wees waardeur die nasionale taal/tale en kultuur/kulture in terme
van ’n ontwikkelingsmodel gedien kan word.

Maar dit sal eers in die konteks van ’n in sy geheel aanvaarbare koerant kan
geskied. En dit beteken, in die woorde van Independent se Suid-Afrikaanse
uitvoerende hoof, Ivan Fallon (1996a), dat koerante kommersiéle, winsmakende
vndememings moet wees. Verder: “They have their own constituencies and
their responsibility is to them rather than to an abstract group of potential readers
whom the goverment needs to communicate with. Independent’s titles are
regionally based, and owe their loyalty to those readers and advertisers prepared
to pay for their services.”

Dit is die taal van die sosiale-verantwoordelikheidsmodel, maar sluit nie nood-
wendig die ontwikkelingsmode! se ideale heeltemal uit nie. Om die ideale by-
mekaar uit te bring, sal ook by Times Media nie maklik gaan nie.

4.2 Die swart pers

Tot onlangs was daar feitlik nie sprake van *n volwaardige swart pers nie, dit wil
sé ook een wat in swart mense se besit is (vgl. Johnson, 1991:15-32). Die land se
grootste dagblad, Sowetan, en die kleiner New Nation is egter nou in New Africa
Investments se beheer (Valentine, 1994; Efrat, 1996), maar daar is *n moontlik-
heid dat Times Media Ltd die meerderheidsbelang kan verkry (Kanhema, 1997).
Die vinnig groeiende City Press is pas aan 'n swart bemagtigingsgroep onder
leiding van dr. Oscar Dhlomo verkoop, maar Naspers het *n belang daarin behou
(De Bruin, 1997, Efrat, 1997, Anon., 1997).

Waar Times Media nou ook onder swart beheer is, kan dié¢ groep moontlik ook
onder “swart pers” geklassifiseer word. Faktore soos lesers moet egter ook in ag
geneem word. Tog lyk dit asof dié ou rasse-indeling reeds nie meer funksioneel
is nie, veral dan wat die Engelstalige pers betref. Wat die joernaliste self betref,
word steeds *n duidelike onderskeid gehandhaaf: swart joemaliste behou hul die
reg voor om hulself afsonderlik te organiseer (Golding-Duffy, 1997¢).

Die Black Journalists Forum is byvoorbeeld gestig omdat swart joernaliste meen
hulle het unieke probleme (gebrek aan bevordering) en behoeftes (opleiding en
gemeenskapskontak) wat deur hulleself aangepak moet word (Golding-Dufty,
1997¢). Hiermee word meteen ook aangedui dat swart joernaliste erns maak met
hul huidige en toekomstige rol as meningsvormers.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 211



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

4.3 Die Afrikaanse pers

Die twee groot Afrikaanse persgroepe, Nasionale Pers en Perskor, het dekades
lank Afrikanerbelange vooropgestel, hoewel daar nie altyd politieke eens-
gesindheid was nie (vgl. byvoorbeeld Steyn, 1987:98-108). Ondanks belangrike
nuanseverskille wat saamgeval het met die politiecke Noord/Suid-stryd, kon die
Nasionale Party-regerings van Vorster, Botha en De Klerk op dié¢ koerante se
soms kritiese maar meestal entoesiastiese steun staatmaak (vgl. De Beer & Steyn,
1993; Richard, 1986:14-44; 1985:74-178).

Vanweé verskille in die groepe se geskiedenis en maatskappykultuur, finansiéle
mag en politicke ideale was verskillende reaksies op die uitdagings van
transformasie te wagte.

4.3.1 Nasionale Pers

Nasionale Pers is in 1915 gestig om die belange van Afrikanernasionalisme te
dien (Muller, 1990). Die groep se dagblaaie (Die Burger, Volksblad, Oosterlig
en Beeld) het dié doelwit vir goed ’n driekwarteeu nougeset nagestreef, hoewel
daar nou tekens is dat Die Burger (die senior dagblad) en Beeld (die grootste in
die Naspers-stal) nie meer so eensgesind is as toe die blaaie die Nasionale Party-
regering ondersteun het nie (vgl. Thiel & Golding-Duffy, 1997).

Die groep se oudste tydskrifte, Huisgenoot, Landbouweekblad en Sarie, het
eweneens Afrikanerbelange oor dekades heen gedien (Muller, 1990, Spies,
1992a:351-393). In 1965 betree Naspers egter die Engelstalige tydskriftemark
met Fair Lady, later volg ook blaaie soos Woman's Value, You en F&T Weekly
(Spies, 1992b:405-426).

Dié sprong oor die taalgrens is opgevolg deur ’n selfs veelseggender stap,
naamlik die oorname van drie belangrike swart publikasies, Drum, City Press en
True Love (Spies, 1992¢:427-438).

Daarmee het Nasionale Pers berekend en stap vir stap oor ou grense heen beweeg
- van ’n eksklusiewe, Afrikanergeoriénteerde maatskappy tot ’n nasionale pers
(Vosloo, 1992:532-542; wvgl. ook die titel van die gedenkbundel onder redaksie
van Beukes [1992]). Dit op sigself verteenwoordig 'n fundamentele verskuiwing
in denke, al het dit oor jare heen gebeur.

Naspers het nou om beleggingsredes en ter bevestiging van die inklusiewe
filosofie wat hy onder Ton Vosloo en sy voorganger, D.P. de Villiers, uitgebou
het, ’n minderheidsbelang behou in City Press, wat aan *n swart groep verkoop is
(The Citizen, 1997-06-13).

212 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

’n Ander belangwekkende verskynsel is die wyse waarop Die Burger, dr. D.F.
Malan se eertydse koerant, vandag bruin lesers trek — ’n patroon wat die blad
gehelp het om die Cape Times en die Cape Argus sirkulasiegewys ver verby te
steek (kyk ook Froneman, 1993b). Dié blad probeer om sy getal bruin redaksie-
lede op te stoot en daardeur die lesersprofiel — *n meerderheid bruin Afrikaans-
sprekendes (Naspers, 1997) — beter te weerspieél, maar van hul beste talent word
telkens afgerokkel, ’n tendens wat ook by ander koerantgroepe voorkom (Patten,
1995).

Die swaai van bruin lesers na Die Burger kan bes moontlik toegeskryf word aan
die huidige Wes-Kaapse polities-kulturele situasie waar die meerderheid
Afrikaanssprekendes (d.w.s. blank en bruin) verenig is teen die ANC-regering en
die gevolge van dié bewind se beleidsrigtings, byvoorbeeld die inkorting van
Afrikaans oor die lug en in die openbare lewe (vgl. ook Steyn, 1994). Hier is dus
sprake van (wit en bruin) Afrikaanssprekendes wat ou kulturele afbakenings
transendeer. Die Burger se nuusagenda moet noodwendig met sy veranderende
leserskorps tred hou — op sigself ’n transformasieproses so ingrypend soos enige
ander.

By ander publikasies met ander lesersprofiele geskied transformasie vanself-
sprekend anders. Dit verskil in alle geval opmerklik (ten minste wat styl betref)
van die transformasieprosesse by Independent en Times Media. Tog moet verdere
stappe — veral dié gemik op die verdere bemagtiging van bruin Afrikaans-
sprekendes — te wagte wees. By die ander Afrikaanse persgroep, Perskor, het
sake heel anders ontwikel.

4.3.2 Perskor

Anders as met Nasionale Pers, wat as instrument van die nasionale Afrikanerdom
gestig is en moeisaam oor dekades heen tot *n kommunikasiereus uitgebou is, het
Perskor in 1972 tot stand gekom via ’n samesmelting van Noordelike Afrikaanse
persbelange (Louw, 1993a:173-176; Richard, 1985:179-183). Dié konglomoraat
se Afrikaanse koerante (Vaderland, Hoofstad, Oggendblad en Transvaler) het
soms heel verskillende nuanses van Afrikanernasionalisme verteenwoordig en het
in die tagtigerjare en in die vroe¢ negentigerjare almal gesluit. Die voor die hand
liggende rede was die professionaliteit en doelgerigtheid van Beeld se aanslag op
die Noordelike mark (Scholtz et al., 1992:302-326; kyk ook Froneman, 1993c).

Selfs sonder sy verliesmakende dagblaaie het die groep nie altyd die verwagte
opbrengste aan sy aandeelhouers gebied nie (Harris, 1997a; 1997b). Die groep
se bates, potensiaal en politiecke belang het egter substansiéle strategiese
beleggings van Nasionale Pers en dr. Anton Rupert se Rembrandtgroep gelok.
Met die seén (en selfs aanmoediging van genoemde aandeelhouers) het Perskor

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 213



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

en ’n swart mediagroep, Kagiso, besluit om hul belange saam te voeg
(Sikhakhane, 1996; Fallon, 1996b; Fallon, 1997b).

As kommersiéle drukker en uitgewer kan Perskor, wat in die verlede meer
dikwels op staatskontrakte gesteun het (vgl. Harris, 1997a; Richard, 1985:179),
in ’n totaal nuwe politicke bedeling alleen gesond oorleef indien dit in vennoot-
skap met ’n swart groep sou geskied. Dit het van dié belangrike transformasie-
stap — hoe “ondenkbaar” dit ook al was — dus ’n ekonomiese noodwendigheid
gemaak (Efrat, 1996).

Perskor/Kagiso besit net een polities-sensitiewe blad, naamlk The Citizen. Sy
ander publikasies sluit in plaaslike weekblaaie en verbruikerstydskrifte soos
Keur, Bona, Farmers Weekly en Rooi Rose. Die brandende vraag wat oor
redaksionele transformasie gevra word, is hoe The Citizen gehanteer gaan word
(Efrat, 1996). Die koerant se totstandkoming met staatsgeld in die Mulder-
Rhoodie-era by die ou Departement van Inligting en die latere verkoop aan
Perskor (Rees & Day, 1980:98-100; Richard, 1985:184) bly ’'n steen des
aanstoots vir baie. Vandaar Johnson (1997) se onvleiende verwysing na The
Citizen as 'n “bizarre creation of our bizarre past”.

Maar ondanks sy verlede en mengsel van ou-wéreldse tipografie het The Citizen,
onder leiding van sy 74-jarige redakteur, Johnny Johnson, daagliks ’n stewige
134 000 kopers (Golding-Duffy, 1997b). Perskor/Kagiso kan enersyds nie
bekostig om dié ondersteuners te vervreem nie;, andersyds is die eis om sigbare
vernuwing by dié simbool van die apartheidsera ’n sine quo non vir diegene wat
op omvattende transformasie aandring.

Rapport, waarin Perskor en Naspers elk 50% besit, is die afgelope jare
redaksioneel effektief onder Naspers se beheer. ’n Naspersman, Izak de Villiers,
het sedert die 1994-verkiesing die blad as skerp kritikus van die ANC-bewind en
sy transformasieprosesse na vore laat tree (vgl. byvoorbeeld De Villiers, 1997).
Daarmee het Rapport (wat onder redakteurs soos Willem Wepener en Willem de
Klerk bekend was as ’n verligte koerant [vgl. Scholtz, 1992:254-276) ’n
konserwatiewe etiket verwerf. Kritici mis egter telkens die punt dat hoewel
Rapport voorbrand gedoen het vir vernuwing binne die ou bedeling, sy huidige
pro-Afrikaanse en anti-ANC-standpunte nie logies daarmee bots nie. Die
doelpale het verskuif (vgl. Geldenhuys, 1997). Ook moet onthou word dat
Rapport, weliswaar via sy “bruin” bylae, reeds jare gelede bevorderings-
moontlikhede vir bruin joernaliste geskep het (Scholtz, 1992:276). Tog kan nie
betwis word nie dat Rapport ’n uitsondering is in ’n see van polities-korrekte
transformasie.

214 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

5. Onafgehandelde agendas

Die Suid-Afrikaanse media het, soos hier aangedui is, reeds 'n hele aantal
fundamentele grondverskuiwings ondergaan. Tog is die proses allermins af-
gehandel. Dit is aan verskeie faktore te wyte, onder meer:

e Die feit dat kundiges weggedryf is (soos by die SAUK) en met meer
ideologiese entoesiasme as bekwaambheid opgetree is.

o Die feit dat sommige verwisselings van eienaarskap nog betreklik kort gelede
plaasgevind het en daar nog nie genoeg tyd was om via nuwe redakteurs ’n
heel nuwe joernalistieke styl en kultuur daar te stel nie

o Die feit dat nie almal eens is oor wat transformasie inhoudelik moet behels nie
en hoe vinnig dit moet plaasvind nie.

Veral twee organisasies hou hul tans besig met mediatransformasie, naamlik
Sanef en die Black Journalists Forum (kyk hierbo).

Verteenwoordigers van die elektroniese en gedrukte media asook opleidings-
inrigtings het in Oktober 1996 besluit om die ou, soms verdelende organisatoriese
persstrukture te vervang met ‘n South African National Editors® Forum (Tissong,
1996). Dit sou die ou hoofsaaklik blanke Conference of Editors (COE) en die
Black Editors’ Forum (BEF) vervang, maar ondanks die voorneme om eenheid te
bewerkstellig en saam te werk om die industrie te omskep in een wat
verantwoordelik is aan die hele samelewing, het die swart joemaliste besluit om
steeds (naas Sanef) ’n eksklusiewe forum te hé (Golding-Duffy, 1997¢).

Van die mikpunte wat deur Sanef nagestreef word en wat dus as deel van ’n
onafgehandelde agenda beskou moet word, geld die volgende:

- To address and redress inappropriate racial and gender imbalances
prevalent in journalism and news organisations and encourage
corrective action and transformation of culture within the industry.

- To promote media diversity in the interest of fostering maximum
expression of opinion (Sanef, 1996).

’n Gedagte wat ook sterk genoem word, is om Kommunikasie- en
Joemalistiekdepartemente te akkrediteer en te monitor en druk op die media en
ander maatskappye te plaas sodat net studente uit “goedgekeurde” departemente
aangestel sal word. Die implikasie hiervan vir die joernalistiek kan net polities-
korrekte steriliteit wees. Slegs Nasionale Pers het die politiecke wilskrag en
ekonomiese spierkrag om teen di¢ totalitére denkwyse effektiewe weerstand te
bied.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 215



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

6. Samevatting

Die Suid-Afrikaanse media het die afgelope paar jaar reeds ingrypende
veranderinge ondergaan waardeur groter verteenwoordiging aan veral swart
mense gegee is — as eienaars, senior redaksielede en as onderwerpe van berig-
gewing. Die media huisves tans ook ’n groter verskeidenheid filosofiese
uitgangspunte as vroeér. Die onderliggende modelle, met gepaardgaande verskille
in doelstellings en nuuswaardes, is die vrug van historiese en resente
ontwikkelings. Dit gaan die veranderende inhoud van die media vorentoe bepaal.

Een scenario oor hoe die media in die toekoms inhoudelik gaan lyk, is dat dit
bepaal sal word deur die mate waarin ideologie (soos vervat in byvoorbeeld die
ontwikkelingsmodel) die oorhand sal kry oor markbeginsels (soos vervat in
byvoorbeeld die sosiale verantwoordelikheidsmodel), of andersom.

Kry die ontwikkelingsmodel die oorhand, kan dit later al meer na ’n outoritére
model en selfs *n Marxistiese model oorhel. Vir die joernalistick sal dit ’n
inhiberende uitwerking hé met ’n gelyklopende verskraling van die algemene
intellektuele klimaat. Verslaggewing, interpretasie en kommentaar oor die kunste
en letterkunde sal noodwendig negatief geraak word - soos elders waar
genoemde modelle werksaam was en is,

Die ander kant van dié munt is dat ’n sosiale verantwoordelikheidsmodel al hoe
meer die kenmerke van die demokraties-deelnemende model sal akkommodeer —
met maksimale vryheid van spraak, diversiteit en billikheid as norm. Die
joernalistieke dekking van die kunste, letterkunde en algemene kultuurlewe sal in
so 'n atmosfeer kan gedy en ’n kleurvolle en kleurryke reénboogmedia laat
ontplooi. Die robuustheid van so ’n benadering verg egter ’n akkommoderende
benadering waar kritiek nie telkens na gewaande rassevooroordele herlei word
nie en kritici se bona fide nie telkens bevraagteken word nie.

Hoe die media ook al ontwikkel, die transformasie wat reeds plaasgevind het, het
die tafel gedek vir selfs groter inhoudelike veranderinge as wat reeds sigbaar is.
Waar die media ’n belangrike komponent van die algemene kultuurlewe is, is dit
noodsaaklik om die ideologiese ondertone van media-eienaarskap en -optrede
dop te hou. Die media is immers veel meer as *n onskuldige boodskapper.

Bibliografie

Addison, G. 1996. “Wasn’t Eugene Nyati the one who fibbed about his CV at Wits?”
Rhodes Journalism Review: 34, 35, Dec.

Anoniem, 1997. City Press-sage beur einde toe. Naspersnuus, Maart.

Berger, G. 1997. Press whitewash the dirt. Mail & Guardian, March 7 to 13.

Beukes, W.D. (red.) 1992. Qor grense heen. Op pad na 'n nasionale pers 1948-1990.
Kaapstad : Nasionale Boekhandel.

216 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220



J.D. Froneman

Bunsee, B. 1997. End of the imperialist epoch heralds an African cultural renaissance. The
Sunday Independent, March 23.

Comelissen, A. 1997a. SABC kan plig net doen met nog geld — verslag. Beeld, Maart 13.

Comnelissen, A. 1997b. RSG moet, kan beter bemark word — Shaikh. Beeld, Maart 13.

De Beer, A.S. & Steyn, E. 1993. The National Party and the media: a special kind of
symbiosis. In: Louw, P.E. (ed.) South African media policy. Debates of the 1990s.
Bellville : Anthropos. p. 204-226.

De Bruin, W. 1997. Dhlomo neem van jongs af die leiding. Sake-Beeld, Jun. 17.

De Villiers, C. 1993. Radio. Chameleon of the ether. In: De Beer, A.S. (ed.) Mass media
Jfor the nineties. Pretoria : Van Schaik. p. 125-150.

De Villiers, I. 1997. Groepregtedebat. Rapport, April 27.

Efrat, Z. 1996. Fourth estate becomes the property of the new power elite. Sunday Times
Business Times, November 24.

Efrat, Z. 1997. Face of SA newspaper ownership changing colour. Sunday Times Business
Times, April 20.

Engelbrecht, E. 1997. Sisulu erken: SABC is teen die planke. Rapport, April 6.

Fallon, I. 1996a. The SA press may be free at last, but freedom is only the beginning. The
Sunday Independent, April 21.

Fallon, I. 1996b. The bust of Verwoerd glowered, but it couldn’t stop Molobi nailing Perskor
down. The Sunday Independent, August 8.

Fallon, I. 1997a. Bold plan for platinum shows Anglo at its traditional best. The Sunday
Independent, April 20.

Fallon, I. 1997b. As black empowerment flounders at JCI, Kagiso pulls off its Perskor coup.
The Sunday Independent, April 13.

Froneman, J.D. 1992. Hoe anders lyk die SAUK nie! Woord & Daad: 20, Somer.

Froneman, J.D. 1993a. SAUK se taak lyk anders. Woord & Daad: 25, Lente.

Froneman, J.D. 1993b. Sluiting van koerante geen doodsklok vir Afrikaanse joernalistiek.
Ecquid Novi, 14(1):84-93.

Froneman, J.D. 1993c. Einde van Verwoerd se koerant. Woord & Daad: 25, Herfs.

Froneman, J.D. 1994. Elke keer ander redes om Afrikaans kant toe te klap. Die Burger,

November 22.
Froneman, J D. 1995 Mediatransformasie: ons almal se kans. Woord & Daad: 14-15,
Somer.

Froneman, ] D. 1996. Nuwe SAUK is doelgerig op koers. Woord & Daad: 22, Lente.

Froneman, J.D. & De Beer, A.S. 1993. The Afrikaans press: heading for demise or a con-
structive role in a plural-democratic South Africa? Communicatio, 19(2).52-64.

Geldenhuys, D. 1997. Politieke etikette sé min oor werklike voorkeure. Rapport, April 27.

Golding-Duffy, J. 1997a. Secret slash plan for SABC. Mail & Guardian, February 28 to
March 6.

Golding-Duffy, J. 1997b. Print on the skids. Mail & Guardian, February 28 to March 6.

Golding-Duffy, J. 1997c. Argus ‘mea culpa’ row. Mail & Guardian, March 7 to 13.

Golding-Duffy, J. 1997d. Softly, softly catches readers. Mail & Guardian, March 14 to 19.

Golding-Duffy, J. 1997e. A ‘black or bleak’ future. Mail & Guardian, March 7 to 13.

Gibson, R. 1997. Journalists who fought apartheid have nothing to apologise for. The Sun-
day Independent, March 16.

Green, P. 1997. Mandela assesses South Africa’s long walk from its troubled past. The Sun-
day Independent, April 27.

Gqubule, D. 1997. Time runs out for the SABC as it tries to juggle duty, money and trans-
formation. Sunday Independent Business, June 8.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 217



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

Hamersma, A. 1997. Why good government has no business favouring the arts. The Sunday
Independent, March 9.

Harber, A. 1997. Independent fails the test. Mail & Guardian, February 28 to March 6.

Harris, S. 1997a. Perskor/Kagiso. Hello Eric, goodbye Koos. Finance Week, April 17-23.

Harris, S. 1997b. Now for the bad news. Finance Week Survey on Business Achievement,
April 17-23.

Jackson, G.S. 1993. Breaking story. The South African Press. Boulder : Westview Press.
Johnson, S. 1991. An historical overview of the Black Press. In: Tomaselli, K. & Louw,
PE, (ed.) The alternative press in South Africa. Bellville : Anthroppos. p. 15-32.
Johnson, S. 1996. Dear Sir, your newspaper reeks of youth. Rhodes Journalism Review: 20-

23, December.

Johnson, S. 1997. The year will herald revolutionary changes in the country’s media. 7he
Sunday Independent, March 2.

Kanhema, N. 1997. ‘Insulting’ offer by TML’s ‘new guy’ spikes Sowetan deal. /ndependent
Business, May 4.

Kruger, F. 1995. A new agenda for SABC radio news. Rhodes Journalism Review: 17, Dec.
Lascaris, R. 1993. A pox on our taxes! A critique of Louw’s media subsidy system. In:
Louw, P.E. (ed.) South African media policy. Bellville : Anthroppos. p. 147-153.
Louw, P.E. 1993a. The growth of monopoly control of the South African media. In: Louw,

P.E. (ed.) South African media policy. Bellville : Anthroppos. p. 159-180.

Louw, P.E. 1993b. Restructuring the media: can socialist and libertarian principles be
combined. In: Louw, P.E. (ed.) South African media policy. Bellville : Anthroppos.
p. 101-109.

Louw, PE. 1993c. Building a media system: a reply to Lascaris. In: Louw, P.E. (ed)
South African media policy. Bellville : Anthroppos. p. 154-158.

Louw, P.E. & Tomaselli, K. 1991. Developments in the conventional and alternative presses,
1980-1989. In: Tomaselli, K. & Louw, P.E. (eds.) The alternative press in South
Africa. Bellville : Anthroppos. p. 5-14.

Mail & Guardian, 1997-3-14/19. Slow and steady wins on the airwaves.

Mandela, N. 1996. Media on the menu. Rhodes Journalism Review: 7, Dec.

Mazwai, T. 1995. Ownership, control and affirmative action in black, white and grey.
Rhodes Journalism Review: 28-29, Dec.

Mbeki, T. 1997. Mbeki: Together we can ensure that we have recovered not only our
freedom but also our soul. The Sunday Independent, Feb. 9.

McQuail, D. 1989. Mass communication theory. An introduction. London : Sage.

Meyer, P.J. 1984. Nog nie ver genoeg nie. Johannesburg : Perskor.

Mervis, J. 1989. The fourth estate. Johannesburg : Jonathan Ball.

Misa. 1997. So this is democracy? Report on: State of the media in Southern Africa 1996.
Windhoek : The Media Institute of Southern Africa (Misa).

Moerdyk, C. 1997. Print digs in at top of table as adspend reaches R5-bn mark. Saturday
Star, March 1.

Morris, M. 1997. Press group regrets its human rights failings. 7he Sunday Independent,
Feb. 22.

Muller, C.F.J. 1990. Sonop in die suide. Kaapstad : Nasionale Boekhandel.

Naspers. 1997. Nasionale Pers Bpk — Nasperswéreld — Koerante.

htlp://www .naspers.com/naspers/koeranta html

Neame, LE. 1956. Today's news today. Johannesburg : Argus.

Ogan, A. 1997. Winnie’s warnings to press have ring of tyranny. The Sunday Independent,
May 4.

218 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220


http://www.naspers.com/naspers/koeranta.html

J.D. Froneman

O'Malley, J. 1997. Why I cannot associate myself with a blanket apology for the
shortcomings of the Argus Company. The Sunday Independent, March 9.

Pahad, E. 1993. The media is too important to be left to professionals. In: Louw, PE. (ed.)
South African media policy. Bellville : Anthroppos. p. 123-127.

Patten, J. 1995. Ownership, control and affirmative action in black, white and grey. Rhodes
Journalism Review: 29, Dec.

Rees, M. & Day, C. 1980. Muldergate. Johannesburg : Macmillan.

Reeves, J. 1997. Information is nonracial, says Van Niekerk as he takes the helm of the Mail
& Guardian. The Sunday Independent, March 23,

Richard, D. 1985. Moedswillig die uwe. Johannesburg : Perskor.

Richard, D. 1986. Tussen bid en droom. Pretoria : Constantia.

Sanef, 1996. South African National Editors’ Forum. Preamble, declaration of intent,
organisation and programme of action. Rhodes Journalism Review: 6, Dec.

SAUK, 1997. Nuusuitsending op SABC3, 27 April 1997.

Scholtz, J.J.J. 1992, Rapport. In: Beukes, W.D. (red.) Qor grense heen. Op pad na 'n
nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boekhandel. p. 254-276.

Scholtz, J.J.J., Du Plessis, T. & De Beer, A.S. 1992. Beeld. In: Beukes, W.D. (red) Oor
grense heen. Op pad na 'n nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boek-
handel. p. 302-326.

Seaton, J. 1997. Classic tops the pops, youth and print get nod and gold crashes. Saturday
Star, March 8.

Sewlal, R. 1996. Radio days. Rhodes Journalism Review: 16/17, Dec.

Sikhakhane, J. 1996. Anton Rupert behind the deal that joined business arms of apartheid and
liberation. 7he Sunday Independent, August 8.

Spies, J.J. 1992a. Tydskrifte in 'n ander wéreld. In: Beukes, W.D. (red.) Qor grense heen.
Op pad na 'n nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boekhandel. p. 351-
393.

Spies, J.J. 1992b. Oor die taalgrens. In: Beukes, W.D. (red.) Qor grense heen. Op pad na
'n nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boekhandel. p. 405-426.

Spies, J.J. 1992c. Oor die kleurgrens. In: Beukes, W.D. (red.) Qor grense heen. Op pad na
'n nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boekhandel. p. 427-438.

Steyn, J.C. 1987. Trouwe Afrikaners. Kaapstad : Tafelberg.

Steyn, J.C. 1994. ’'n Suksesverhaal in die huidige taalstryd. Tydskrif vir Geesteswetenskappe,
34(4):237-247.

The Citizen, 1997-3-13. SABC mess.

The Citizen, 1997-06-13. Black consortium buys City Press.

Thiel, G. & Golding-Duffy, J.  1997. ‘No longer NP mouthpieces’. Mail & Guardian,
February 21 to 27.

Thornycroft, P. 1997a. Crisis rumbles on at SABC. Mail & Guardian, March 20 to 26.

Thornycroft, P. 1997b. Journalist was a ‘security police spy’. Mail & Guardian, May 2 to 8.

Tissong, M. 1996. BEF+COE=SANEF. Rhodes Journalism Review: 5-6, Dec.

Tsedu, M. 1996. Freeze-frame of the fast track. Rhodes Journalism Review: 33, Dec.

Tugwana, G. 1996. A case for constructive journalism. Rhodes Journalism Review: 32, Dec.

Valentine, S. 1994. Argus gee sy beheer van Sowetan prys. Sake-Beeld, Jan. 26.

Van Graan, M. 1997. If the fishbowl’s too small, don’t blame the poor fish. The Sunday
Independent, April 27.

Vosloo, T. 1992. Oorgange. In: Beukes, W.D. (red.) QOor grense heen. Op pad na 'n
nasionale pers 1948-1990. Kaapstad : Nasionale Boekhandel. p. 532-542.

Williams, M. 1995. Guest editorial. Rhodes Journalism Review: 3, Dec.

Literator 18(3) Nov. 1997:199-220 ISSN 0258-2279 219



Mediatransformasie dek die tafel vir 'n nuwe joernalistiek

Williams, M. 1997. Editors’ rejection of newspapers’ apology shows a lack of contrition.
The Sunday Independent, March 9.

Wilkens, 1. & Strijdom, H. 1980. The super-Afrikaners. Inside the Afrikaner Broederbond.
Johannesburg : Jonathan Ball.

220 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:199-220





