
East German media in transition after 
reunification

Maria von Harpe 
Guest Lecturer
Department of English Language and Literature 

with German, French and Translation studies1 
Potchefstroom University for CHE 
POTCHEFSTROOM

Abstract

East German media in transition after reunification

This article analyses the issue o f  how the “post-socialist" civil society o f  
the former GDR can be reconstructed to reduce dependence o f  the media 
on the state and on future private ownership, thereby maximising freedom  
o f communication.

The media had a powerful impact on the transitional phase following 
reunification. Before 1989 West German television and radio stations were 
"windows to the West". After reunification East Germans preferred to 
have their own newspapers, to watch their own television programmes or to 
listen to their own radio programmes. There has been some criticism about 
the quality o f  the media, but the majority o f  the contemporary audience is 
satisfied now. To meet the expectations o f  their audience the journalists 
themselves have learned to devote special attention to East German 
problems.

One problem o f concern is media concentration. Privatisation entails the 
danger that monopolising trends in mass media, especially in newspaper 
publishing, will continue in the new East German Lánder.

Deregulation and quality programming offer an opportunity fo r  a major 
breakthrough and new forms o f  media organisation and management. The 
period of acclimatisation following the reunification has, however, been too 
short fo r  the mass media. Nevertheless, owing to specific characteristics o f  
reunification, the transition East Germans have had to make has been 
largely successful.

1 Sincc 1995 Dr Mana von Harpe has annually Iccturcd in the Department of English Language 
and Literature with German, French and Translation Studies at the Potchefstroom University for 
CHE For the greater part of each year she lectures at the University of Bonn.

I.iterator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 183



East German media in transition after reunification

1. Introduction
This paper analyses the changes in media systems as well as the influence of the 
media on the transition process, i.e. responses to new economic, political, and 
social circumstances. The main question is whether and how a “post-socialist” 
civil society, like the former GDR, can be reconstructed to reduce the 
dependence of the media on the state, while also minimising dependence on 
future private ownership to maximise freedom of communication.

2. Special role o f mass media in the peaceful revolution of 1989
(The) prim ary jo b  (o f the M inistry  o f  T ruth) w as no t to reconstruct the past 
but to supply the citizens o f  O ceanic w ith new spapers, film s, textbooks, 
telescreen program m es, plays, novels -  w ith every conceivable k ind o f  
inform ation, instruction or entertainm ent, from  a stature to  a  slogan, from  a 
lyric poem  to a  biological treatise, from  a ch ild ’s spelling book to a 
N ew speak d ictatory  (G eorge Orw ell, 1992:45).

Like George Orwell’s Ministry of Truth the centralised government of the 
German Democratic Republic (GDR) controlled the mass media before 
reunification. This is why the news about the Berlin Wall surprised everyone. In 
fact, the news of the Berlin wall coming down on 9 November 1989 was based 
on a misunderstanding between Politburo member Gunter Schabowski and the 
media, a spontaneous action not supported by the former Soviet Union. In a 
press conference, Schabowski explained that everyone could travel wherever 
he/she pleased and that the borders to the Eastern States were in the process of 
being reopened. When a journalist asked whether this was true for all East 
German borders, Schabowski answered in the affirmative. West German 
television and radio broadcast this news at once with the result that thousands of 
East Germans began crossing the border to West Germany (Nolte, 1991:36).

The collapse of the Wall on 9 November 1989 was a decisive contribution to the 
realisation of East Germans’ expectations of freedom. It was generally agreed 
that this was the end of communism and perhaps the end of socialism as well. It 
is now clear that there was no possibility of turning back; almost overnight 
parliamentary democracy was achieved. Some historians state that the peaceful 
revolution of 1989 in Eastern Central Europe, especially in East Germany, will be 
epoch-making in the same way as were the events of the year 1689 in England 
(Bill of Rights), or the French Revolution in 1789 (the end of the Ancienne 
Régime).

Many developments led to this unexpected and peaceful transition including the 
following:

184 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

•  The global revolution process in East Central Europe caused profound social 
transformation at every level, from the intellectual to the economic level 
(Fukayama, 1992). Although observers of the Communist nations of Eastern 
Europe had long viewed East Germany as fundamentally different from its 
socialist neighbours, its Communist regime, nevertheless, collapsed at the 
same time.

• The USSR was also changing. Gorbachev came to East Berlin to conduct an 
open dialogue with all groups in society, but said that the Soviet Union would 
not intrude on East German’s affairs. Honecker said that no change was 
needed and that Bonn “had mounted an unbridled campaign against his 
country” (International Herald Tribune, 1989-10-7/8; see Anon., 1989). The 
East Gentian government was not prepared to follow Gorbachev’s policy of 
Glasnost.

• Eighty percent (Hesse, 1988) of all East Germans had watched Western 
television and listened to radio programmes of the West for years2. East 
Germans preferred to obtain their information from independent media; they 
paid little or no attention to their own media because of censorship.

•  Western television and radio made East Germans aware of large economic 
disparities between the FRG and the GDR.

• The development of new technologies was fast and amazing. In the long run a 
totalitarian state like the GDR situated next to West Germany and in the 
centre o f Europe undoubtedly would have lost power, had it allowed East 
Germans to have access to the new technologies.3

• The mass exodus from the GDR astonished East and West Germans and their 
allies for months.

On 18 March 1990 East German citizens voted in GDR elections for German 
unity with the result that the GDR disappeared. All responsible politicians, 
whether East or West German, called attention to integrate the German 
unification process into international context. Both German governments were

2 It is amazing that it was forbidden to take newspapers, periodicals, books or other written 
material across the border On the other hand, the East German government gave up turning the 
antennas on the roof of houses toward the East in order to prevent East German citizens from 
watching Western TV.

3 Before the revolution the number of copying machines e.g. had been registered, the only way to 
copy a text was to use a typewriter and carbon copy paper.

Literator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 185



East German media in transition after reunification

faced with the task of establishing consensus with their neighbours and with the 
Four Powers of 1945, Britain, France, the Soviet Union and the United States.

3. Development o f the media structure

3.1 Media as an instrument of government power
Harold D. Lasswell (1963:111) once said: “(Political) propaganda consists of 
political symbols for the control of public opinion.”

In a similar way, Mephistopheles proposed in Goethe’s Faust (1981:75/76)4:

In w ords let your attention center.
Then through the safest gate y o u ’ll enter 
The tem ple halls o f  C ertainty ...
W ith w ords ’tis excellent disputing;
System s to w ords ’tis easy suiting ...

(Translator: B ayard  T aylor.)

This was the advice taken by the GDR in building up its centralised structure. 
Until 9 November 1989, nearly all East German media was under SED-Politburo 
control (except church-related newspapers). The department of Agitprop (see 
diagram) was responsible for controlling anything that was to be published. This 
control also included the language that was used in mass media -  language that 
was clearly manipulated for propaganda purposes, a language nourished by the 
roots of Marxist-Leninist ideology: “Language is an instrument in the struggle 
and development of society.” This basic idea of Marxist-Leninist ideology 
determined the language used in newspapers for years. Words like the following 
were introduced: Klassenkampf Ausbeutung, Revolution, imperialistischer 
Hegemonialanspruch, H eld der Arbeit. Antifaschistischer Schutzwall (“anti­
fascist protective wall”) was an euphemism used for the “Berlin Wall” .

After the reunification journalists were called on to avoid these words and to use 
new ones for example, “social market system”. The language of the East German 
propaganda was called kommunistische Begriffsverdrehung, Sowjetdeutsch, 
Funktionársjargon by the West German media. Before 1989, every journalist 
was supposed to speak basic Russian because a number of new Russian words 
had been introduced into the East German mass media -  words such as Pjatiletka

4 Im ganzen: hallel Euch an Worte!
dann gehl Ihr durch die sichre Pforle 
Zum Tempelder Gewifiheil ein ...
Mil Worten lúfll sich trefflich slreilen. 
Mil Worten ein System bereilen ...

186 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

= five-year plan, Kolchosnik = labourer of a collective farm, Milizionár = 
policemen). In the same way names of cities were changed, for example Karlovy 
Vary (Karlsbad”), Kaliningrad (Kónigsberg), Gdansk (Danzig).

In the old nomenclature system, it was clear that those who held leading positions 
in the media were dependent on the ruling power. Consequently, no real 
censorship was necessary. Politburo member Gunter Schabowski once said: 
“The editors themselves were a political institution. No one was better qualified 
to control what should be published than they” (Sieren, 1990:43).

This was true because the education of journalists was under SED-control. Only 
the politically reliable had the opportunity to study journalism: More than 80 
percent were SED-members. East German journalists were said to have reported 
half-truths and perverted the facts although there was no (official) censorship. 
Thus, the credibility of the mass media in the GDR was very low. Nobody 
believed in the information the media published. People paid little or no attention 
to propaganda because of unofficial censorship. About 80 percent of East 
Germans watched West German television, which had a very high credibility rate. 
In the autumn of 1989, while East German television (Actual Camera) still 
demonstrated the controlling power of the socialist state, West German television 
(ARD and ZDF) was already reporting on the mass exodus and on how thousands 
of East Gentians were leaving via Prague for the West (Ludes, 1991:31). As 
those who remained in the GDR watched interviews with deportees, political 
opposition grew in the GDR. Many East Germans arriving in the West were 
interviewed by ARD or ZDF. This strengthened the political opposition in the 
GDR. The East Gentian media were still under the control o f Joachim Herrmann, 
the head of the Politburo department Agitation and propaganda, and bound by 
directive No. 4: Make no comment on topics like mass exodus (see Neue Zeit, 
1990-01-19; Anon., 1990). The media also were not to focus on, among others, 
environmental or economic problems.

3.2 The Media Control Council and the Public Advisory Board
Three phases divided the transition from the fall of 1989 to the fall of 1990:

• Direct publishing control of the SED Politburo ended.

• Journalists hoped that new structures, new managements and regulations 
would promote media independence.

•  Fonnerly state dominated media became market oriented media. This led to 
the bankruptcies of many newspapers in the New Federal States.

Liieralor 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 187



East German media in transition after reunification

Centralised mass media in the GDR

Source: Bundesministerium fur innerdeutsche Beziehungen; see Anon., 1981:76

188 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

After strong regulation and control, most journalists saw media commercialisation 
as the key to achieving autonomy from the state. There were, however, two 
obstacles, one economic and one ideological. The media needed fresh capital for 
practicable, efficient, and not simply nominal privatisation. East German 
journalists were, however, also exposed to the danger of excessive power 
resulting from an injection of pure capital in this sensitive sector.

When mass demonstrations took place in Leipzig, as a result of which Honecker 
and Joachim Herrmann both resigned, many journalists no longer needed the 
government’s censors. All leading SED members were replaced by members less 
involved in politics. Above all it was a time when journalists started writing 
according to their conscience. But this did not last very long. By 1990, more and 
more East Germans were asking for unification and the East German system of 
districts (Bezirke) was replaced by five federal states.

In December 1989, the People’s Chamber voted to expunge the SED’s leading 
role from the East German Constitution; a week later East German civil move­
ment (Biirgerbewegung) representatives at Round Table talks were put in power. 
The Round Table established a media law working group. Fifty Round Table 
participants representing parties, churches, lobbies, and the media became 
members of a special commission in December 1989. This commission was 
asked to create guidelines for a transitional solution. One important point of 
discussion was that after forty years of censorship East Germans were no longer 
prepared to delegate responsibility to political parties.

In addition, a resolution was drafted asking for the “right o f reply” (Gegen- 
darstellung) to be guaranteed in the same medium in cases where the correctness 
o f “facts” could be disputed. East Germans had never known a “right of reply” . 
The initial intention was to protect the individual from state or political party 
interests. Then it was to protect them from sensationalist press media.

On 5 February 1990, these guidelines were ratified by the People’s Chamber. 
Article 12 provided for the founding of a Media Control Council. The task of this 
Council was to monitor respect of the guidelines. On 13 February 1990, the 
Media Control Council was established, lasting even longer than the Round Table 
itself: that is, until 19 September 1990 -  two weeks before unification. Twenty- 
four representations of socially relevant groups became members of this body. 
The Media Control Council, which had no real power to punish offenses against 
the guidelines, was compared to a wolf without teeth. Nevertheless, its existence 
was important for the media system. From February until 3 October 1990 the 
electronic media and the newspaper agencies were placed under the supervision 
of the Media Control Council.

Literator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 189



East German media in transition after reunification

National elections were held on 18 March 1990. The victor was the Christian 
Democratic Union (East CDU), a traditional party from the Communist era, but 
now allied with the West German CDU led by Chancellor Kohl.

The first post-Communist Prime Minister, Lothar de Maziêre (CDU), surprised 
the media reformers by establishing a Ministry of Media Policy (Boyle, 
1994:197). This action was surprising because the Media Control Council was 
supposed to remain in power until the adoption of the new constitution. Media 
reformers had expected that the Media Control Council and the commission 
would draft a new Media Law so that it could continue making proposals for a 
new media structure.

At the same time the Ministry of Justice established a Commission to draft the 
new Media Law.

3.3 Article 36 of the Unification Treaty
According to Article 36 of the Unification Treaty (see Anon., 1991:182-183) the 
five newly created federal states (formerly the GDR) were obligated to develop 
press laws within their state constitution, and establish public broadcasting 
corporations by December 1991. After that date all former broadcasting 
operations were to be shut down. Article 36 also called for the appointment of a 
commissioner and an elected eighteen-member broadcasting advisory board, with 
three members from each state, to oversee the transition to a federal broadcasting 
system. When the Unification Treaty was signed on 31 August 1990, Prime 
Minister Lothar de Maiziëre was supposed to make a nomination but he never 
did. Manfred Becker (SPD), the Secretary of the East German Media Ministry, 
and West German journalists assumed that Chancellor Kohl’s strategy was to buy 
time and to try to orchestrate East CDU media policy (Boyle, 1994:199ff). Two 
months later -  in November 1990, after the reunification and election in the 
federal states (the CDU won the majority of the new federal states) -  each state 
put forward a nomination for commissioners. The CDU candidate, Rudolf 
Muhlfenzl, the former chief of the Bavarian Public Broadcasting corporation, was 
elected.

Rudolf Miinzfenzl held this position until the GDR broadcasting organisations 
were officially dissolved on 31 December 1991. Broadcasting commissioner 
Rudolf Miinzfenzl and his eighteen-member Broadcasting Advisory Board had to 
assist the five new federal states in developing their public broadcasting 
organisational structure and in distributing physical resources such as the studios 
of the centralised GDR among new federal states.

190 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

4. Structural development from party dependent media to more 
privately based media 

4.1. The new East German journalists
An East German journalist once said: Before 1989 the guidelines for publishing 
came from the Politburo in East Berlin. After the wall had fallen most of the high 
level positions were taken by the “Wessies” (from West Germany). In the old 
Nomenklatura system it was clear that those who had held leading positions in the 
media were dependent on the ruling power.

Because of SED influence on the education of journalists and on the choice of 
those entering the position (nearly 85 % were party members -  Boyle, 1994:205), 
West Germans looking for candidates for higher level positions had a great 
mistrust o f East Germans. The common excuse of the West Germans was that 
the candidates had no experience of a free media system. O f course, this was no 
reason for West Germans to occupy all these positions. Sometimes even the new 
technical director would be a Wessi. When former East German journalists were 
allowed to stay in office, they were very often downgraded. Moreover, the East 
Germans complained that they had to focus on topics of Western interest. “The 
Wessies decide and determine priorities and often do not meet the real needs of 
the East German people” (Streul, 1993:42). During the first few years after 
reunification, the MDR (Mitteldeutscher Rundfunk, a regional television network) 
preferred to offer infotainment (mix of information and entertainment) and crime 
series (Grubitsch, 1992) instead of providing basic information.

Besides this, the new management decided to focus on topics like environmental 
protection, topics that were completely new to the East German people and there­
fore not of primary importance. Media consumers in the new federal states 
expected more pragmatic information on the transition process or simple 
information on topics like the operation of the tax system and the social market 
system or ways to avoid unemployment.

Many East German journalists long hoped for professional independence and 
freedom of the press. Within a very short time, articles appeared in East German 
newspapers that demonstrated pluralistic political views. The journalists con­
sidered media commercialisation an important instrument to achieve autonomy. 
In the past, the position of journalists had been secure, but state dependent.

4.2 The new broadcasting: Television networks and radio stations in 
transition

All mass media broadcasting was under the control o f the Agitprop department of 
the SED and supervised by two committees, one dealing with radio, the other

Literator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 191



East German media in transition after reunification

with television (see diagram -  p. 188). By the end of 1989, two East German 
television channels emerged. By December 1991, one of these channels had 
started broadcasting: ARD (the West German federalised public broadcast 
network, established on decentralised lines) as well as other networks, 
exclusively of interest for East Germans, continued to operate.

As mentioned above, by 31 December 1991, the new private and public broad­
casting corporation order was in place as provided by Article 36 of the 
Unification Treaty. The federal states had to include comprehensive press and 
broadcasting provisions in their new constitutions. Two new East German 
broadcasting corporations were founded. Each offered three television channels 
and several local radio stations which were supervised by citizen advisory 
councils. The councils’ responsibility included establishing programme 
objectives, budget approval, and senior personnel decisions. One of these two 
organisations was the Middle German Broadcasting Corporation (MDR) founded 
by the three biggest new federal states, Saxony, Thuringia, and Saxony-Anhalt, 
according to the West German model, the North German Broadcasting,  
Corporation (NDR). Brandenburg founded its own broadcasting corporation, the 
East German Broadcasting Corporation of Brandenburg (ORB). Mecklenburg- 
Western Pomerania joined the North German Corporation (NDR) and Berlin the 
Sender Freies Berlin which was a result of the special status of Berlin as early as 
1990. The federal states Berlin and Brandenburg signed a treaty under which 
they agreed to cooperate more closely to use resources in a more effective way.

In the beginning, East German television regional networks did not meet East 
German expectations. They reported on “East Germans” in a rather passive or 
pessimistic way. The networks did not meet the specific needs of East Germans. 
There were discussions about guilt and morality in the Communist era, but never 
about the advantages of the GDR, for example, its kindergarten policy, which had 
been much more advanced in East Germany prior to reunification.

By the end of 1990, most radio stations were located in East Berlin because of 
their dependence on GDR broadcasting facilities. There had been only a few 
local stations of minor importance. After unification East Germans adopted the 
radio broadcasting system of West Germans, the so-called dual system. Radio 
frequencies were allocated to private broadcasters in each federal state.

In Germany, about 200 radio stations are presently operating, either regionally or 
locally, and the majority of these are privately run. Nearly all radio stations sell 
commercial time, although the public radio stations are generally restricted to 
broadcasting not more than 90 minutes of advertising within any one 24-hour day.

The transition from Communist totalitarianism to democracy was clear in

192 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

television broadcasting. The end of Communist control was followed by a 
combination of an overtly political attitude to television and a surrender to large 
commercial interests.

The present broadcasting landscape in Germany is marked by a national public 
system (independent corporations under public law) and a number of private and 
semi-private competitors. There are four main national television channels: 
ARD, ZDF (both public; ARD is decentralised, and comprises state and regional 
programs; ZDF transmits a nationwide program) as do RTL and SAT 1 
(privately owned commercial stations). Germans who have access to satellite or 
broadband cable are able to receive about 25 German-language television 
channels. The improvement of communication technologies is still in progress.

As in most West European countries, privatisation and deregulation in broad­
casting have led to a concentration of media in private ownership. Consequently, 
media choice and the professional autonomy of journalists are urgently needed in 
order to maintain a certain level of pluralism.

4.3 Newspapers
During the reunification process, it was clear that special rules were applied to 
the East German newspaper market. In the former GDR, 38 daily newspapers 
had been published since 1952. Then the GDR was divided into 15 Districts 
(Bezirke). The SED offered each Bezirk one SED-controlled newspaper with a 
section devoted to local concerns. There were also 14 other newspapers offered 
by the Communist parties (Blockparteien). Numbers of copies were limited and 
therefore unimportant.

The seven largest newspapers, called Zentralorgane (centralised national news­
papers that were offered nationwide), were published in East Berlin and reached 
a third of all GDR readers. People preferred these newspapers to regional ones, 
not because of the quality of information (the information was mostly propaganda 
and newspapers had only about eight pages), but because the Zentralorgane were 
subsidised and consequently inexpensive.

After reunification, “party dependent press” developed into a “privately based 
press” (Streul, 1993:43). Many private publishing houses founded newspapers. 
In 1990 seventy newspapers were published in East Germany. In Leipzig or in 
Thuringia seven local newspapers were on the market at the same time. It is 
obvious that most o f them could not survive because of the high competition, but 
there were also other reasons. The old management of the newspapers did not 
have enough experience in financing a free press and soliciting advertising. 
Moreover, East Germany was not a big advertising market. Many West Germans

Literator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 193



East German media in transition after reunification

invested in East German newspapers or set up new newspapers in the hope of 
making money. However, nearly 50 percent failed.

This was not true of the fifteen SED newspapers. They were sold by the 
Treuhand, a temporary organisation founded by the German government to 
privatise most of the former GDR’s property. Because West German publishers 
saw a very good chance to make use of established distribution markets, the 
publishers bought the old SED newspapers and in most cases succeeded. After 
several years of competition, these newspapers were able to increase their share 
of the overall newspaper market to 91 percent in the federal states (Presse und 
Informationsamt der Bundesregierung; see Anon., 1994:88). Such a large 
concentration is understandable but under the law against media concentration 
(Gesetz gegen Wettbewerbsbeschránkungen, 1990:235) the selling of the SED 
newspapers to big publishers was considered appropriate. The German 
government even claimed that if it had delayed privatisation, the newspaper 
market structures would have been even worse (Presse und Informationsamt der 
Bundesregierung; see Anon., 1994:245). On the other hand, such a concentration 
could have been avoided by adopting, for example, the Swedish newspaper 
market-model. In Sweden, the market mechanism is regarded as inadequate; the 
state intervenes to support newspapers.

Big publishing firms, for example, Gruner, Jahr and Maxwell, which had bought 
the former SED Berliner Verlag, adapted several publications to meet the 
expectations of readers by focusing on East German problems.

It was clear from the beginning that the East German reader would ask for a 
different type of newspaper and magazine than the West German. In 1990 four 
million copies of the 223 different West German publications were sold, but the 
East Germans preferred the less expensive ones (Meyn, 1994:78). Magazines 
like Spiegel, Stem  or Die Zeit thus failed to sell in large numbers.

5. Summary
G.A. Miller (1963:269) stated that the influence of media succeeds if all channels 
are under complete control of propagandists and counterarguments are never 
presented in any media. This was true for Eastern Central Europe under the 
former socialist regimes. But changes in the media structure of the GDR differed 
completely from those in other Eastern Central European countries. Owing to the 
process of unification, conditions for economic development were much better 
than in other Eastern European countries.

The democratisation process was a big challenge. The media had an important 
impact on the transition process. Changes in the media system represented an 
important issue of a predominantly political nature.

194 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

There was a big change in the broadcasting sector. Before 1989, East Germans 
used West German television and radio stations as a “window to the West”. As 
mentioned previously in this article, 80 percent of East Germans watched West 
German television. After reunification, East Germans preferred to have their 
own newspapers, to watch their own television programmes and to listen to their 
own radio programmes. Although at the beginning there was some criticism 
about the quality of the programmes, the majority of East Germans are satisfied 
now. The journalists themselves have learned to focus on special East German 
problems to meet the expectations of their audience. Even today, the daily West 
Berlin newspaper Berliner Morgenpost devotes one page to topics from the East 
to serve the interests of East German readers.

Yet the problem of media concentration remains. Privatisation also involves the 
danger that monopolising trends in mass media would continue in the new federal 
states. The cartel authority is carefully watching the market. In most cases, a 
simple warning from the cartel supervising authority has prevented publishers 
from carrying out their plans; even when the publishers have expressed only an 
intention that could lead to an offense.

Deregulation, quality programming, and new forms of media organisation and 
management offered a chance for a major breakthrough, but the transition period 
was too short. During the busy years, the media followed party lines and were 
bound by the division of quotas. As commercial aspects grow in importance, 
limitations on profit-making principles must exceed the present regulations.

A good balance of private ownership and public regulation could improve the 
quality of information and entertainment. The option exists of shaping market 
transactions by political and legal regulations to avoid monopolies.

After reunification, journalists hoped to create a new kind of media that would be 
based on public funding and not controlled by the state, while the state would 
enforce certain political and legal regulations to prevent monopolisation and the 
domination of commercial interest. The principal question is: How can the 
power of private ownership and political institutions be restricted to protect the 
independence of the media and to serve consumer interests in the best possible 
way? Regarding newspapers, Sweden is a good example. As mentioned above, 
disadvantaged newspapers negatively affected by a deficient market mechanism 
are subsidised.

There has already been and there will continue to be a more international, and 
particularly European influence on the mass media. Media owners are no longer 
national companies but international publishers. In the same way that the German 
publisher Springer acquired a significant share of party media in Hungary, the

Literator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 195



East German media in transition after reunification

British publisher Maxwell, together with Gruner and Jahr, bought shares of the 
former SED publishing firm. This shows the dependence of Eastern countries on 
Western capital and know-how.

European guidelines must be taken into account in drafting new media laws, for 
example, the new interstate state treaty on broadcasting, valid from January 1992, 
on harmonised European regulations for television broadcasting.

The main question posed by this article was whether and how a “post-socialist” 
civil society like the former GDR could be reconstructed to reduce dependence of 
the media on the state and future private ownership to maximise freedom of 
communication. The special situation of reunification has led to an overall 
successful transition of mass media. There was a change from direct publishing 
control to consumer-oriented media with private ownership within certain public 
guidelines.

In the last decade television programmes has broadcast in a very emotional way 
the peaceful and growing revolution in East Germany and the mass exodus to the 
West.

In this decade television will have to face its most challenging task: helping the 
Germans to overcome the idea of the “Berlin Wall”, the symbol of separation.

Bibliography
Anon. 1981. Zahlenspiegel, Bundesrepublik Deutschland/ Deutsche Demokratische Republik 

-  Ein Vergleich. Gesamtdeutsches Institut, Bonn : Bundesministerium fur innerdeutsche 
Beziehungen

Anon. 1989 Open Dialogue, Gorbachev Says in East Berlin. But Honecker Vows to Resist 
“Weakening o f Communism”. International Herald Tribune, October 7-8 

Anon 1990 Wir beschaftigen uns nicht mit Ausreisepolitik. 4. Direktive des SED 
Agitationschefs aus: Was der Leser wissen darf, das entscheiden wir! Neue Zeit, Jan. 
19.

Anon. 1991. Article 36 des Einigungsvertrages. In: Claus, W. Medien-Wende-Wende 
Medien, Dokumentation des Wandels im DDR-Journalismus. Oktober 1989 - Oktober 
1990. Berlin : Vistas Verlag GmbH. p. 182/183.

Anon 1994. M edienbericht’94. Bonn : Presse und Informationsamt der Bundesregierung. 
Boyle, Maryellen 1994. Building a Communicative Democracy: The Birth and Death of 

Citizen Politics in East Germany Media, Culture & Society. 183-215, April.
Fukayama, F. 1992. The End o f History and Last Man. Hammondsworth : Penguin.
Gesetz gegen Wettbewerbsbeschránkungen. 1990 BGBL. I, S2486, i.d.Fassung der Neu- 

bekanntmachung vom 20. Februar 1990 (BGBL).l. p. 235.
Goethe, Johann Wolfgang. 1981. Faust. Frankfurt : Insel Verlag.
Grubitzsch, Jurgen. 1992. Nur der Kommissar steht hoch in der Gunst und den Einschalt- 

quoten. Suddeutsche Zeitung. Sept. 14.
Hesse, Kurt. 1988 Westmedien in der DDR. Nutzung, Image, und Auswirkungen bundes- 

republikanischen Hórfunks und Fernsehens. Kóln : Wissenschaft und Politik.

196 ISSN 0258-2279 Literator 18(3) Nov. 1997:183-197



Maria von Harpe

Lasswell, Harold & Kaplan, A 1963. Power and Society. New Haven, p. 111.
Ludes, Peter. 1991. Von mir hatten Sie nur die halbe Wahrheit bekommen. Aus Politik und 

Zeilgeschichte, 17(9). 22-31.
Meyn, Hermann 1994. Massenmedien in der Btmdesrepublik. Berlin : Colloquium Verlag. 
Miller, G. A. 1963. Language and Communication. New York : McGraw Hill.
Nólte, Joachim. 1991. Chronik mediapolitischer Ereignisse in der DDR. In: Claus, W. (ed ). 

Medien-Wende-Wende Medien, Dokumentation des Wandels im DDR-Journalismus, 
Oktober 1989 - Oktober 1990. Berlin : Vistas Verlag GmbH. p. 17-116.

Orwell, George. 1992. 1984. New York : Alfred A. Knopf.
Sieren, F. & Koehne, L. 1990. Das Politburo. Hamburg.
Streul, Irene Charlotte. 1993. Die Umgestaltung des Mediensystems in Ostdeutschland. Aus 

Politik und Zeilgeschichte, 40(93):36-46.

lMerator 18(3) Nov. 1997:183-197 ISSN 0258-2279 197



198 I




